Direktlänk till inlägg 13 oktober 2015

Varför platå?

Av Batman - 13 oktober 2015 11:00

Många som vill gå ner i vikt rasar ju som bekant den första tiden för att sedan börja stanna av för att till sist inte gå ner alls. detta kallas i dagligt tal för platå. Men... Är det verkligen en platå? Är kroppen så smart att den, trots kaloriunderskott sänker organens prestationer och "spar på enegi" som det så fint heter. Vet ni... Jag köper inte det. Folk glömmer ofta att när de går ner i vikt, behövs mindre kalorier. Mindre massa, mindre energi för att föra massan framåt, det är fysik vi fick lära oss på högstadiet, eller hur? ;) Kanske är det så att de kalorier du äter numera matchar din nuvarande vikt? En annan aspekt är givetvis också från andra hållet. En mindre kropp bränner också mindre kalorier än en stor kropp. Givetvis får vi i detta resonomang ta in eventuell ökad muskelmassa i beräkningen, men folk som vill gå ner i vikt tänker i första läger inte på att bygga muskler. Muskler väger dessutom så visst! Platån kan ha ett litet samband med muskelökning. MEN! Överskatta inte muskeluppbygget! SÅ mycket muskelmassa i kg som många ofta tror ökar vi INTE.Och de där supersnygga människorna med magrutor och hela köret har låg fettprocent, det är därför det syns så fint :) Magrutor har vi allihopa!Och som sagt så vill jag återigen poängtera att jag med detta inlägg riktar mig till dom som vill gå ner i vikt, ICKE dom som bygger.


Vart var jag nu? Testa att minska på kalorierna och öka träningen. Kanske trist men det är så det är. Kanske även testa ett nytt kostupplägg? Skita i gluten som jag högst personligen tror stenhårt på inte alls är bra för oss. Kanske ska vi vara lite hårdare mot oss själva i det där fuskandet? För visst är det så att vi ofta underskattar hur mycket vi egentligen får i oss. Jag själv sköter kosten ypperligt! Vad gäller mat... Det där med att ääääh... EN liten godis kan väl knappast skada. Men jo. Självklart bidrar det till att jag inte går ner. Inte särskilt fort iafl.

Kanske är det också som så att du egentligen har kommit dit du ska? Du kanske fortfarande tror att tjejer ska väga 50 kg trots att de är över 160? Jag själv är 169 cm lång och väger ca 62 kg. Jag tycker jag är rätt smal. Inte mager men jag drar 27" i jeans och 36 i kläder generellt. Väger jag 57 som är min lägsta vikt så ser jag mager ut. Och då är jag ändå en hel del kg ifrån ett osunt lågt bmi. Vi är ju alla olika. Vikt ÄR faktiskt bara en siffra. Kanske känslan ska få gå före vikten? Jag har det senaste känt mig rätt platt, rätt snygg faktiskt. Dock vill inte siffrorna på vågen hålla med mig om detta. Måhända att jag byggt lite muskler som mycket riktigt väger mer än fett, och jo... Det har blivit lite mycket choklad det senaste... En fuskdag har visst blivit hela helgen... (Skärpning fröken! Inget socker ALLS! dock är en ju inte mer än människa...). Är det kanske så för dig med?  Är du riktigt, riktgt ärlig mot dig själv? Räknade du verkligen med den där extra knäckemackan i din dagliga kaloriräkning? Många har nämligen inte den blekaste aning om hur mycket de VERKLIGEN får i sig

Mitt råd; Köp en våg, läs hur mycket kalorier olika livsmedel innehåller och skaffa en app som hjälper dig räkna. Lifesum tex. Gratis! Öka på träningen. Spring 6 km istället för 5. Prova ett par brallor, kanske sitter dom som en dröm, trots att vågen inte rört sig alls. Fattar ni? Det där med vikt är inte så jävla enkelt, och framförallt bidrar det till att vi sababr vår syn på oss själva för vi blir så satans blinda och TROR så jäkla mycket. Vi TROR att vi ska bli så lyckliga av att väga mindre. Njaaaa på det!


#Kost #hälsa #älskadigsjälv

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Batman - 12 februari 2017 15:06

Herregud! Ska det aldrig vända?! När jag tänkte att nu... Nu är jag på väg upp på banan igen så fick jag vinterkräksjukan. Fy fan vad dåligt jag mått! Jag är helt slut. Nu bara MÅSTE saker och ting vända? Och den där jävla bilen... Nä, den funkar...

Av Batman - 11 februari 2017 11:22

Kom igång så jävla bra med träningen! Och då får jag influensan.... Sen blev issy magsjuk igår natt och spydde och spydde och SPYDDE. Idag känner jag att jag nog klarar av en promenad. Helst skulle jag vilja göra det precis just nu när solen skiner o...

Av Batman - 3 februari 2017 21:34

Sjukskriven idag tom 12/2. Stress och sömnbrist. Kom inte upp ur sängen i måndags eller tisdags. I onsdags tog jag 2 halvdana löprundor, gårdagen minns jag inte och idag har jag alltså fått sjukskrivning. Bröt ihop, herr sambo fick ringa till min che...

Av Batman - 30 januari 2017 08:31


Brrrr! Vaknade upp till 14,6 grader i huset. Trodde jag skulle få en freezing hjärtinfarkt! Efter lite pillande på värmepannan och en laddning ved i köksspisen så har det lyckats krypa upp till 20. Gabriel och jag gick upp, käkade frukost och sen g...

Av Batman - 28 januari 2017 17:15


Efter en vecka av grav hypokondri så tror jag att jag att jag är på bättringsvägen. Jag har nog ingen cancer, depression, sköldkörtelsjukdom, blödande tarm eller något annat. Möjligtvis järnbrist, men det har jag köpt blutsaft för. Det där med hypo...

Ovido - Quiz & Flashcards