Direktlänk till inlägg 2 januari 2017

Det godaste jag ätit på väldigt länge!

Av Batman - 2 januari 2017 21:22

Gjorde kubanskt ris med mojosalsa ikväll. Alltså, så sjukt gott! Smaksenation i munnen och jag trodde jag dött och hamnat i enhörningarnas paradis! Måste dela med mig.
För 4 personer:
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 grön chili
1 förpackning kokta svarta bönor (ā ca 400 g)
2 msk olivolja
2 dl ris
1 grönsaksbuljongtärning
1 tsk oregano
5 dl vatten
1/2 tsk salt
hackad färsk koriander eller bladpersilja
Mojosalsa:
2 tomater
4 vitlöksklyftor
1 dl olivolja
finrivet skal och juice av 1 lime
3 msk koncentrerad apelsinjuice
1 tsk socker
1 tsk salt

Så här gör du:

Skala, dela och finhacka lök och vitlök. Dela, kärna ur och finhacka chilin. Häll av, skölj och låt bönorna rinna av.
Fräs lök, vitlök och chili i oljan i en kastrull ca 3 minuter, utan att det tar färg.
Rör ner riset och stek någon minut, tills det blir glansigt.
Tillsätt buljongtärning, oregano, svarta bönor, vatten och salt.
Låt koka upp och koka på svag värme under lock ca 20 minuter, rör om då och då.
Mojosalsa: Skär tomaterna i små tärningar. Skala och pressa ner vitlöken i en liten kastrull. Tillsätt oljan. Koka upp och låt koka på medelvärme utan att det tar färg, ca 5 minuter. Ta från värmen. Tillsätt limeskal, limejuice, apelsinjuice, tomattärningar och socker. Krydda med salt.
Strö över koriander eller persilja på riset.
Servera riset med mojosalsan.

Annars har jag gått 2 promenader idag, sammanlagt 1,5 mil. Kanske inte det snabbaste tempot men jag kostar på mig att vara nöjd.
Imorgon tänkte jag gå till gymmet. Slipar på ett träningsschema och kollar över kosten för de närmaste månaderna. Lovat mig själv att inte äta raffinerat socker på 6 månader. Ångrade mig djupt när sötsuget slog till som en käftsmäll på kvällen... Men jag stod emot. Hela julen och nyår blev verkligen kantat av socker och fett. Hela jag är väl sockerförgiftad just nu. Vaknade igår och hade så sjukt ont i magen! Rapade ägg och var så sjukt svullen! Såg gravid ut. Konstaterade att jag gått upp 5 kg sen julafton. Naturligtvis inte i fett! Men hjärnspöken är inte att leka med. Börjar tack och lov svullna av en hel del och känner mig halvt som mig själv igen.
Jaja. Nya tag i morgon! Och idag har varit helt godkänd. Ser fram emot vad jag kommer åstadkomma under 2017!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Batman - 12 februari 2017 15:06

Herregud! Ska det aldrig vända?! När jag tänkte att nu... Nu är jag på väg upp på banan igen så fick jag vinterkräksjukan. Fy fan vad dåligt jag mått! Jag är helt slut. Nu bara MÅSTE saker och ting vända? Och den där jävla bilen... Nä, den funkar...

Av Batman - 11 februari 2017 11:22

Kom igång så jävla bra med träningen! Och då får jag influensan.... Sen blev issy magsjuk igår natt och spydde och spydde och SPYDDE. Idag känner jag att jag nog klarar av en promenad. Helst skulle jag vilja göra det precis just nu när solen skiner o...

Av Batman - 3 februari 2017 21:34

Sjukskriven idag tom 12/2. Stress och sömnbrist. Kom inte upp ur sängen i måndags eller tisdags. I onsdags tog jag 2 halvdana löprundor, gårdagen minns jag inte och idag har jag alltså fått sjukskrivning. Bröt ihop, herr sambo fick ringa till min che...

Av Batman - 30 januari 2017 08:31


Brrrr! Vaknade upp till 14,6 grader i huset. Trodde jag skulle få en freezing hjärtinfarkt! Efter lite pillande på värmepannan och en laddning ved i köksspisen så har det lyckats krypa upp till 20. Gabriel och jag gick upp, käkade frukost och sen g...

Av Batman - 28 januari 2017 17:15


Efter en vecka av grav hypokondri så tror jag att jag att jag är på bättringsvägen. Jag har nog ingen cancer, depression, sköldkörtelsjukdom, blödande tarm eller något annat. Möjligtvis järnbrist, men det har jag köpt blutsaft för. Det där med hypo...

Ovido - Quiz & Flashcards