Direktlänk till inlägg 21 oktober 2015

Vad är återhämtning?

Av Batman - 21 oktober 2015 20:00


Jag tänker ta upp det där med återhämtning lite granna... Hörde det nämligen på gymmet idag när nån skulle köpa en onödigt dyr återhämtningsdryck som antagligen gör mer skada än nytta. Återhämtning är jag tvärsäker på sitter i huvudet. Lite som för mig att jag måste preppa med koffein innan jag entrat gymmet och ska visa musklerna. Skillnaden är att jag VET att det är ett dumt hjärnspöke jag har och är fullt medveten om att den där kaffeköppen inte spelar ett skit roll i sista änden... Nåväl! Återhämtning!

1) Ät bra. Överdriv inte åt den ena eller andra hållet. Käka inte en stor bigmac, för neeeej. När man tränar kan en inte alls äta vad man vill, trots att vi intalar oss detta. Hetsa inte heller om rätt kolhydrater efter rätt träning, få inte panik om det inte hinns med att vräka i sig mat max en timme efter träning. Åtetigen. Sunt förnuft och lyssna på kroppen. Är en hungrig, ja men ät dårå! Känner en sig nöjd, ja men vänta med ätandet.

2) Investera i dig själv. Är musklerna ömma? En djup massage kanske skulle vara på sin plats. En stund i bastun kanske. En investerar ju i sig själv genom träning, genom att må bra, orka mer och allt det där så varför glömma bort att investera i återhämtningen? Kanske en skön liten resa vore på sin plats! En härlig middag för 2? Vad får dig att slappna av? Vad svaret än är så gör det då och då. Ägna dig åt nåt som verkligen är avslappnande, om det så bara är ett bubbelbad med favoritmusiken i bakgrunden.


3) kallduschen! Nu blir det lite tvärtom mot bubbelbaden men det sägs att kallduschar:
* Förbättrar immunförsvaret
*Ökar blodcirkulation
*Främjar fettförbränning
*Hjälper mot sömnsvårigheter (pröva att ta en kalldusch strax innan du ska sova)
*Hjälper mot depression (känner man sig lite låg så är en kalldusch en bra grej att ta till. I alla fall för stunden)
*Förbättrar andning (man andas automatiskt djupare för att fighta bort chocken av kylan, något som många kan ha nytta av då de flesta alltid andas för ytligt)
*Bra för hud och hår (hjälper till att stänga porer och torkar inte ut)
*Ökar testosteron

Oavsett om allt det här stämmer eller inte så är en sak helt säker: kallduschar ger en grym boost som vem som helst kan ha nytta av. Och vi människor har ju ändå använt oss av kalldushar i olika varianter i alla tider.


4) Planera, planera, PLANERA.
Kan ju tyckas låta överdrivet meeeen. Det handlar snarare om att ha en idé om hur och när man ska återhämta sig. Och på så vis kunna få ut det mesta av sin återhämtning. Planera att sova bort hela helgen, boka massagen eller vad det nu är för total avkoppling.
Aktiv återhämtning innebär att istället för att återhämta sig genom absolut vila så kan man återhämta sig genom att vara aktiv, men då i en mildare form. En promenad, lite yoga eller liknande.
Lär dig lyssna på din kropp och börja planera in både stilla återhämtning (bara vara) och aktiv återhämtning. Man har garanterat nytta av dem båda.


5) Den inre balansen. Som jag ofta tjatar om. Jämt :) Att ha bra balans är att ha ständig återhämtning… och tvärtom. Stanna upp och se över vardagen. Vad behöver förbättras runt om för att få ro? Vad behöver just jag för att må bra?


6) zzzzzz... Sov!

Så himla självklart egentligen, eller hur? Vi vet hur himla mycket bättre vi mår om vi sover. Sömn är det bästa botemedlet (tillsammans med glass) när vi ligger och är sjuka. Det är ju en hel del sanning i det. Samma även när vi är friska. Vi är gladare, alertare och det är lättare att leva liksom. Det veeeet vi ju! Underskatta inte detta mirakel som sömn innebär!

Kort och gott. Har vi en bra återhämtning istället för att tro att nån äckling dryck efter passen, så blir allt mycket lättare. Både i vardagen och träningen! :)

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Batman - 12 februari 2017 15:06

Herregud! Ska det aldrig vända?! När jag tänkte att nu... Nu är jag på väg upp på banan igen så fick jag vinterkräksjukan. Fy fan vad dåligt jag mått! Jag är helt slut. Nu bara MÅSTE saker och ting vända? Och den där jävla bilen... Nä, den funkar...

Av Batman - 11 februari 2017 11:22

Kom igång så jävla bra med träningen! Och då får jag influensan.... Sen blev issy magsjuk igår natt och spydde och spydde och SPYDDE. Idag känner jag att jag nog klarar av en promenad. Helst skulle jag vilja göra det precis just nu när solen skiner o...

Av Batman - 3 februari 2017 21:34

Sjukskriven idag tom 12/2. Stress och sömnbrist. Kom inte upp ur sängen i måndags eller tisdags. I onsdags tog jag 2 halvdana löprundor, gårdagen minns jag inte och idag har jag alltså fått sjukskrivning. Bröt ihop, herr sambo fick ringa till min che...

Av Batman - 30 januari 2017 08:31


Brrrr! Vaknade upp till 14,6 grader i huset. Trodde jag skulle få en freezing hjärtinfarkt! Efter lite pillande på värmepannan och en laddning ved i köksspisen så har det lyckats krypa upp till 20. Gabriel och jag gick upp, käkade frukost och sen g...

Av Batman - 28 januari 2017 17:15


Efter en vecka av grav hypokondri så tror jag att jag att jag är på bättringsvägen. Jag har nog ingen cancer, depression, sköldkörtelsjukdom, blödande tarm eller något annat. Möjligtvis järnbrist, men det har jag köpt blutsaft för. Det där med hypo...

Ovido - Quiz & Flashcards