Alla inlägg den 21 oktober 2015

Av Batman - 21 oktober 2015 20:00


Jag tänker ta upp det där med återhämtning lite granna... Hörde det nämligen på gymmet idag när nån skulle köpa en onödigt dyr återhämtningsdryck som antagligen gör mer skada än nytta. Återhämtning är jag tvärsäker på sitter i huvudet. Lite som för mig att jag måste preppa med koffein innan jag entrat gymmet och ska visa musklerna. Skillnaden är att jag VET att det är ett dumt hjärnspöke jag har och är fullt medveten om att den där kaffeköppen inte spelar ett skit roll i sista änden... Nåväl! Återhämtning!

1) Ät bra. Överdriv inte åt den ena eller andra hållet. Käka inte en stor bigmac, för neeeej. När man tränar kan en inte alls äta vad man vill, trots att vi intalar oss detta. Hetsa inte heller om rätt kolhydrater efter rätt träning, få inte panik om det inte hinns med att vräka i sig mat max en timme efter träning. Åtetigen. Sunt förnuft och lyssna på kroppen. Är en hungrig, ja men ät dårå! Känner en sig nöjd, ja men vänta med ätandet.

2) Investera i dig själv. Är musklerna ömma? En djup massage kanske skulle vara på sin plats. En stund i bastun kanske. En investerar ju i sig själv genom träning, genom att må bra, orka mer och allt det där så varför glömma bort att investera i återhämtningen? Kanske en skön liten resa vore på sin plats! En härlig middag för 2? Vad får dig att slappna av? Vad svaret än är så gör det då och då. Ägna dig åt nåt som verkligen är avslappnande, om det så bara är ett bubbelbad med favoritmusiken i bakgrunden.


3) kallduschen! Nu blir det lite tvärtom mot bubbelbaden men det sägs att kallduschar:
* Förbättrar immunförsvaret
*Ökar blodcirkulation
*Främjar fettförbränning
*Hjälper mot sömnsvårigheter (pröva att ta en kalldusch strax innan du ska sova)
*Hjälper mot depression (känner man sig lite låg så är en kalldusch en bra grej att ta till. I alla fall för stunden)
*Förbättrar andning (man andas automatiskt djupare för att fighta bort chocken av kylan, något som många kan ha nytta av då de flesta alltid andas för ytligt)
*Bra för hud och hår (hjälper till att stänga porer och torkar inte ut)
*Ökar testosteron

Oavsett om allt det här stämmer eller inte så är en sak helt säker: kallduschar ger en grym boost som vem som helst kan ha nytta av. Och vi människor har ju ändå använt oss av kalldushar i olika varianter i alla tider.


4) Planera, planera, PLANERA.
Kan ju tyckas låta överdrivet meeeen. Det handlar snarare om att ha en idé om hur och när man ska återhämta sig. Och på så vis kunna få ut det mesta av sin återhämtning. Planera att sova bort hela helgen, boka massagen eller vad det nu är för total avkoppling.
Aktiv återhämtning innebär att istället för att återhämta sig genom absolut vila så kan man återhämta sig genom att vara aktiv, men då i en mildare form. En promenad, lite yoga eller liknande.
Lär dig lyssna på din kropp och börja planera in både stilla återhämtning (bara vara) och aktiv återhämtning. Man har garanterat nytta av dem båda.


5) Den inre balansen. Som jag ofta tjatar om. Jämt :) Att ha bra balans är att ha ständig återhämtning… och tvärtom. Stanna upp och se över vardagen. Vad behöver förbättras runt om för att få ro? Vad behöver just jag för att må bra?


6) zzzzzz... Sov!

Så himla självklart egentligen, eller hur? Vi vet hur himla mycket bättre vi mår om vi sover. Sömn är det bästa botemedlet (tillsammans med glass) när vi ligger och är sjuka. Det är ju en hel del sanning i det. Samma även när vi är friska. Vi är gladare, alertare och det är lättare att leva liksom. Det veeeet vi ju! Underskatta inte detta mirakel som sömn innebär!

Kort och gott. Har vi en bra återhämtning istället för att tro att nån äckling dryck efter passen, så blir allt mycket lättare. Både i vardagen och träningen! :)

 


Av Batman - 21 oktober 2015 16:45

25 min löpning, 50 min rygg. Fick ändå avbryta för att komma hem till kidsen.

Härligt! Ryggresningarna sved ordentligt :) riktigt skönt pass, hög motivation, pigga ben och utvilade muskler. För mig känns träningen som en belöning, vilket underlättar! Om en tvingar sig själv tror jag resultaten kommer långsamt eller inte alls. I våras spydde jag på vikter och maskiner. Det var vidrigt! Jag hatade mitt dåvarande gym för det fanns ju inget! Kunde inte variera träningen och det räckte med 2 stora killar i bygghörnan så fick jag inte plats. Varenda pass slutade med att jag sket i det. Gjorde halvdant i från mig och fuskade för att skiten skulle ta slut nån satans gång. Så jag bestämde mig för att ta paus. Och efter 5 månader började lusten krypa tillbaka. Visste att jag skulle vara TVUNGEN att byta gym annars skulle lusten dö lika snabbt som den kom. Sagt och gjort och nu är jag här igen och är taggad som satan att utvecklas och ta i! Förr var 20 min styrketräning en evighet, idag tog 50 min slut lika fort som dom började. Trivs som fisken i vattnet på nya gymmet!

Nä, mina vänner. Nu ska jag plocka här hemma och sen en promenad med doggarna innan jag tar välbehövlig kväll!

Av Batman - 21 oktober 2015 11:05

Den här dagen har en satans massa på dagens to do-list. Jag har bara bockat av en punkt hittills; smsa hundvakten om nästa vecka. Det var iofs den viktigaste punkten så det kan jag gott klappa mig på axeln för ;)

Har dagen till ära klätt upp mig lite, för att pigga upp det hela lite.

Babyblå och så... Jag gillar inte blå egentligen.
Idag ska jag äntligen träna. Jag är taggad till tusen, behöver få koppla av och rensa lite tankar. Det är så mycket som rör sig i skallen just nu. Hur det ska bli, om jag kommer trivas med nya jobbet, om sambon kommer få ett bra skiftschema. Pengar, tid och såna grejer. Det gnager inombords just nu.
Hä, vänner. Nu ska jag plocka undan på övervåningen sen får vi se vad som händer och sker. Ska fylla på mitt fina glas med mer kaffe så det går lättare ;)

Av Batman - 21 oktober 2015 09:30

Ni har väl inte missat den senaste trenden med att ha mat i glasburkar? Jag äter sällan frukost, men detta passar ypperligt till detta. Eller som mellanmål, eller varför inte som en göttig belöning.


Kaffe-choklad OIAJ
1 dl havregryn
1 dl mandelmjölk
2 tsk kakao
0.75 dl starkt kaffe
1 msk honung (eller annan sötning)
1/2 skopa protenpulver chokladsmak
2 tsk phylliumfrön
1 tsk vaniljpulver. 
Blanda allt till en geggig röra, in , häll i en glasburk eller liknande och ha i kylen över natten och NJUT.

 

Ovido - Quiz & Flashcards